Historien om aidea

 

Om Aidea

Høsten 2006 var jeg kommet til en foreløpig endevei som fast ansatt. Jeg sa opp jobben som salgsleder i Skarland Press AS, som er et lite firma som arrangerer messer og gir ut fagpressepublikasjoner.

Da jeg startet for meg selv hadde jeg erfaring som annonseselger i aviser, magasiner, forlag og eventpublikasjoner (Se forøvrig CV).

Avanserte bookingverktøy, CRM systemer og grafiske verktøy i Adobe var plutselig blitt lett tilgjengelig, og rimelige i priser gjorde at oppstarten gikk lett. Jeg fikk mange oppdrag.

Annonsesalg har vært det som jeg har levd av, men jeg har trivdes best i roller hvor salg er kombinert med noe mer. Det være seg tilrettelegging av produktet til kjøper, som for eksempel utformingen av en annonse eller utarbeidelse av en hjemmesideløsning.

Jeg hadde mange gode år med annonsesalg som hovedgeskjeft, men i dag skjer de fleste annonsetransaksjonene elektronisk og behovet for annonseselgere har gått kraftig ned.

I 2012 bestemte jeg meg for å kutte ut alle salgsoppdrag som var relatert til annonsesalg. Jeg gikk da «all in» på en hittegodsløsning med et globalt potensiale, nemlig MissingX. Dette er en softwareløsning for hittegodskontorer, hvor registrerte funnede gjenstander på flyplasser, togstasjoner, hoteller og andre plasser blir registrert og gjort søkbar på nettet, slik at eier kan gjøre hevd på sin mistede gjenstand via nettet. Jeg jobbet med MissingX i en treårsperiode og sluttet sommeren 2016. Jeg solgte da de aksjene jeg hadde i selskapet og satset videre på et eget selskap, Boligkunnskap AS.

Boligkunnskap ble stiftet i 2016 og skulle bli en møteplass for huseiere og håndverkere. Meningen var å ta betalt for bedriftsprofiler, som via sin brukerkonto kunne monitorere og svare på tilbudsforespørsler og anbud. Boligeiere kunne på sin side beskrive sitt oppussingsprosjekt i detalj. Meningen var å overfladiggjøre befaring før første tilbud.  Jeg måtte legge ned selskapet våren 2017. Lærdommene fra dette prosjektet var mange.

Aidea drives i dag som et konsulent og rådgivningsselskap. Det har i tillegg hjemmesiden kobling.no, whatstherush og loveredgreen.com. Kobling.no omhandler altruisme, mindfulness, helse, sunnhet, mot og drive. Kobling.no markedsfører også rådgivningstjenester. Whats the rush er en meditasjonsportal. Den er ikke aktiv nå. Loveredgreen.com er en oppskrift på en smoothie jeg drikker daglig.

Aidea AS og jeg er nå ledig for nye oppdrag. Trenger du assistanse med en Start-up, eller har du et nytt forretningsområde du skal inn på? Trenger du salgshjelp, men har ikke råd til å ansette?

Sitter du på en ide, men trenger hjelp til å realisere den?

Kontakt oss i dag!